Nälkäpeli

"Luonnonkatastrofit nielivät suurimman osan Pohjois-Amerikasta ja loput hävitti jäljelle jääneestä ruoasta käyty sota. Raunioista syntyi maa nimeltä Panem, joka koostui alun perin pääkaupungista Capitolista ja kolmestatoista vyöhykkeestä. Maan kansalaiset nousivat kuitenkin epäonnistuneeseen kapinaan hallitsijoitaan vastaan, minkä seurauksena kolmastoista vyöhyke tuhottiin ja kapinoineiden vyöhykkeiden rangaistukseksi kehitettiin Nälkäpeli.

Pelin säännöt ovat yksinkertaiset: Jokaiselta vyöhykkeeltä arvotaan osallistujiksi eli ”tribuuteiksi” yksi tyttö ja yksi poika. Valitut 24 osallistujaa joutuvat vaativiin olosuhteisiin erämaata muistuttavalle areenalle, missä heidän on tapettava toisiaan kunnes vain yksi on jäljellä. Hengissä selviytynyt on voittaja."

Ylläolevasta tekstistä tuli varmaan selväksi pelin säännöt, mutta täältä löydät hieman tarkempaa tietoa nälkäpelistä.

Tärkeää:

Areena:

Areena on muodoltaan pyöreä ja sitä ympäröi voimakenttä. Jos voimakenttään osuu, sinkoaa takaisin sinnepäin mistä tuli. Voimakenttää ei pysty rikkomaan millään keinolla. Vaikka areenalta näkeekin taivaan ja tuulenvireen voi tuntea, voimakenttä ympäröi sitä joka puolelta kupolimaisesti. Taivas joka areenalta näkyy, ei siis ole aito vaan pelinjärjestäien tekemä. Taivaalle heijastetaan aina illansuussa kuolleiden tribuuttejen kuvat ja vyöhykkeet Panemin kansallislaulun soidessa taustalla. Kuolemistapaa tai tappajaa ei kerrota, sillä se voisi antaa vihjeitä tappajan kyvyistä muille tribuuteille.

Joka vuosi Nälkäpeli pidetään uudella areenalla, jossa on erilainen luonto. Se voi olla esim. aavikkoa, havumetsää, sekametsää, lehtimetsää, sademetsää, vuoristoa, hylättyä suurkaupunkia yms. Tribuutit saavat olosuhteisiin soveltuvat vaatteet, ja he saavat halutessaan ottaa mukaan yhden muistoesineen omalta kotivyöhykkeeltään. Muistoesine ei saa olla mitään, mitä voi käyttää aseena, tai se takavarikoidaan.

Kun tribuutit saapuvat Capitolista ilma-aluksella, heidät viedään ensimmäiseksi areenan alla sijaitsevaan lähtöhuoneeseen. Jokaisella tribuutilla on oma lähtöhuoneensa, jossa heidän on vielä mahdollista syödä tai juoda ennen areenalle menoa. Lähtöhuoneessa on pyöreä metallilevy, jonka päälle laskeutuu lasisylinteri kun triibutti on mennyt metallilevyn päälle. Metallilevy työntää tribuutin maanpinnalle. Metallilevyn noustua maanpinnalle, tribuuteilla on 60 sekuntia aikaa katsoa ympärilleen, seisten vielä metallilevyjen päällä. Jos he astuvat pyöreiltä levyiltään ennen kuin aika on mennyt, maamiinat repivät heidät palasiksi. Kaikki tribuutit ovat yhtä kaukana runsaudensarvesta, valtavasta kultaisesta tai hopeasta sarvesta, joka on kippurahäntäisen tötterön muotoinen. Suuaukko on ainakin viiden metrin korkeudessa ja siitä pursuaa tavaroita, jotka ovat suureksi hyödyksi Nälkäpelissä. Siellä on mm. ruokaa, vesikanistereita, aseita, lääkkeitä, vaatteita, tulentekovälineitä yms. Runsaudensarven ympärille on leitetty muuta tavaraa, ja se on sitä vähäarvoisempaa mitä kauempana runsaudensarvesta. Kun gongi on kumahtanut, suurin osa tribuuteista pyrkii runsaudensarven luo ja syntyy verilöyly, jossa heikoimmat tribuutit karsitaan pois. On tietenkin mahdollista juosta toiseenkin suuntaan, mutta selviytyminen tulee vaikeaksi ilman mitään varusteita.

Alla gifejä runsaudensarvesta ja verilöylystä...

Areena on täynnä huomaamattomia kameroita, joilla tribuuttien jokainen liike kuvataan. Nälkäpeliä pidetään Capitolissa jonkinlaisena urheilutapahtumana, ja se näytetään myös kaikilla vyöhykkeillä televisioissa ympäri vuorokauden. Pelinohjaajat tarkkailevat koko ajan Capitolissa pelin kulkua ja mikäli areenalla ei ole tapahtunut pariin päivään juurikaan mitään, he voivat ajaa tribuutit yhteen. He voivat mm. sytyttää metsäpaloja, aiheuttaa tulvia tai tuoda areenalle erilaisia mutantteja vain nappia painamalla.

Muuta tärkeää:

- Nälkäpeli voi kestää viikkoja

- Sponsorit (rikkaat ihmiset Capitolissa) voivat rahoittaa joitain tarvikkeita, joita lähetetään areenalle. Ohjaajat kuitenkin päättävät sponsorien lahjoista. Lahjat ovat jo pelin alussa todella kalliita, mutta ne kallinevat päivä päivältä.

- Jokaisen vyöhykkeen tribuuteilla on kaksi ohjaajaa. Ohjaajat ovat saman vyöhykkeen aiempia voittajia. Ohjaajien on määrä ohjeistaa tribuutteja vuosi vuodelta, kunnes joku heidän vyöhykkeeltään voittaa ja tulee korvaamaan heidän paikkansa.

- Nälkäpelin voittajalle on luvassa talo oman vyöhykkeensä voittajien kyästä, jossa aiemmat voittajat elävät. Heillä ei tule olemaan huolta rahasta tai ruuasta, ja heidän vyöhykkeellensä satelee pieniä ruokapalkkioita yms. Voittajien ei enää koskaan tarvitse tehdä töitä, niin rikkaita he ovat.

- Arvontaan (elonkorjuu) osallistuvat 12-18 vuotiaat tytöt ja pojat kultakin vyöhykkeeltä. 12-vuotiaalla on arvonnassa mukana yksi lippu, ja joka vuosi tulee yksi lisää. Näin ollen 18-vuotiaalla on arvonnassa mukana 6 lippua. Nälkäpeliin voi myös ilmoittautua useammallakin lipulla, ja vastineeksi saa tesserioita. Tesseran voi hankkia jokaiselle perheenjäsenelle. Tesseria sisältää yhden ihmisen niukan vilja- ja öljyannoksen vuodeksi.

- Jokaisen 12-18 vuotiaan tulee osallistua elonkorjuuseen, jollei hän ole kuolemaisillaan. Jos tätä lakia on rikottu joituu maksamaan hengellään teoistaan.

- Vyöhykkeen 1,2 ja 4 tribuutteja kutsutaan muilla vyöhykkeillä ammattilaisiksi, sillä he ovat yleensä koko ikänsä harjoitelleet Nälkäpeliä varten.

- On mahdollista ilmoittautua vapaaehtoiseksi tribuutiksi arvotun tilalle. Jos vapaaehtoisia on monta, arvotaan heidän joukostaan tribuutti.

- Tribuutit saapuvat Capitoliin capitolin pikajunalla, ja menevät koulutuskeskukseen. Joka vuosi rakennetaan uusi koulutuskeskus, ja jokaiselle vyöhykkeelle on yksi kerros (esim. vyöhyke 9 saa kerroksen 9) Tribuutit viettävät koulutuskeskuksessa viikon: neljä ensimmäistä päivää he saavat harjoitella kellarikerroksessa kaikki samaan aikaan, viidentenä he esittävät erikoistaitonsa yksityisesti pelinjärjestäjille ja illalla televisiossa näkyvät pisteet (1-12), kuudentena päivänä Caecar Filickerman haastattelee tribuutteja ja seitsemäntenä päivänä he saavat vain olla.

<- kuvia koulutuskeskuksesta

Huom! Jos kaikki hahmot eivät ole löytäneet pelaajaa 17.7, niistä tehdään NPC-hahmoja ja nälkäpeli aloitetaan kuitenkin. Tähän syy on se, että en halua roolipelaajien kyllästyä odottelemiseen :)

Joten siis vierailijat ja varsinkin pelaajat, suosittelen teitä tekemään lisää hahmoja ja mahdollisesti ohjaaman joitain nälkäpelistä kiinnostuneita ihmisiä tänne :)

terveisin Rebel